Twee weken als Sydney-sider

16 februari 2018 - Sydney, Australië

Australia’s New York, the Harbour City of ook wel City of Lights genoemd: we hebben het over Sydney. Stad met de grootste natuurlijke haven van de wereld en gezegend met meer dan 70 stranden. Wie op zoek is naar de perfecte afwisseling van cultuur en ontspanning komt hier zeker aan zijn trekken. Ik mocht twee weken lang genieten van deze levendige stad, en deed dat met volle teugen!

Bij aankomst op de Sydney Airport werd ik al warm verwelkomd door twee grote blauwe deuren met opdruk “Welcome to Sydney”. Met de trein reisde ik binnen korte tijd naar Surrey Hills, een gezellige wijk in het Centrum waar Big Hostel zich bevindt. Big Hostel vind ik persoonlijk een echte aanrader: het is een goed geprijsd, schoon hostel met grote keuken en dakterras, en je bent op loopafstand van veel bezienswaardigheden! En dit maal gelukkig geen snurkers. Lucky me!

Zoals eerder genoemd is Sydney onder andere bekend om haar grote haven, en dat is waar ik de eerste dag besloot mee te beginnen. Vergezeld door een enthousiaste Philippijnse van 30 jaar, bekeek ik de Harbour Bridge, Opera House, St. Mary’s Cathedral en de Botanical Gardens. De Philippijnse had naast een enorm aanstekelijke lach en gulle persoonlijkheid, ook een fotografie-verslaving die niet geheel onbekend lijkt te zijn bij veel Aziaten. Hierdoor ben ik nu trots eigenaar van een uitgebreide collectie foto’s van Sydney’s bezienswaardigheden (vanuit meerdere hoeken, en inclusief selfies met peace-gebaar).

De opvolgende dagen besteedde ik afwisselend alleen of in gezelschap van de Philippijnse. We aten pizza in Darling Harbour, proefden vreemde gebakjes in China-town en gingen bruinbakken in Bondi Beach. Ik wandelde door de drukte van Paddy’s Market en nam een kijkje bij Luna Park. Paddy’s market is een grote hal met veel verschillende kraampjes waar toeristen of locals inkopen kunnen doen. Dit kan zowel kleding zijn als verse groenten en fruit of souvenirs. De beha’s hangen dus letterlijk boven de broccoli’s. Bij de souvenirs ontdekte ik een wel heel bijzonder accessoire: een kangoeroe-scrotum. Ik maak geen grap. Naast de kangoeroe klauwtjes en de kangoeroe vacht, hingen echt kangoeroe-ballen. Het was ook nog eens het laatste paar, wat betekent dat er dus al mensen op deze aardbol rondlopen die een kangoeroe-scrotum boven hun bed hebben hangen. Het is maar waar je blij van wordt.

Naast kangoeroe-ballen heeft Sydney gelukkig wel wat smakelijkere dingen te koop: mijn beste ontbijtje at ik bij Basket Brothers. Een portie Fish & Chips in de haven is geweldig met uitzicht op het Opera House, en Harpoon Harry maakte me blij met een heerlijke burger en verse frietjes.
Het mooiste uitzicht vond ik Mrs Macquarie's Chair en de Bondi to Coogie Walk: mocht je van wandelen houden is Sydney the place to be!

Ook qua geschiedenis is Sydney een bijzondere plaats. Duizenden jaren lang bewoonden Aboriginals deze mooie plek, en er is nauwelijks nog een spoor van hun bestaan te ontdekken (behalve in beperkte musea en in plaatsnamen). Pas in 1770 kwam James Cook aan in Sydney, en wat is het in zo’n korte tijd een gigantische stad geworden. De gratis Walking Tour van I’m Free gaf me een kijkje in de relatief korte maar boeiende historie, door verhalen te vertellen over de Britse veroordeelden die naar Sydney kwamen. Ook leerde ik hier dat bewoners van deze stad Sydney-siders genoemd worden. Nog een leuke wist-je-dat: Canberra is de hoofdstad van Australië, omdat Melbourne en Sydney beiden in aanmerking wilden komen om hoofdstad te worden maar hierover met elkaar in conflict raakten. Canberra ligt in het midden, dus dat werd het compromis. Als dat geen goede relatie therapie is.

Het liefst zou ik nog wel duizend andere indrukken uit Sydney met jullie willen delen, maar soms ontbreken de woorden om het goed en volledig te beschrijven. Kort gezegd: Sydney staat nu zeker hoog in de lijst van mijn favoriete steden! Maar er staat nog meer op de planning, en daarom ben ik gisteren samen met mijn beste vriendin begonnen aan ons grote roadtrip avontuur langs de oostkust van Australië! Op dit moment lig ik op een matras in onze superstoere Landrover Defender, en het is tijd om te gaan slapen. Mijn volgende blog volgt snel weer, dan vertel ik alles over onze camping avonturen!

Tot snel!
Liefs, Sanne

1. Hilde De Schepper:
    16 februari 2018
    Wat een mooi verhaal Sanne! Geniet er daar van en wees voorzichtig tijdens jullie road-trip! Groetjes Hilde uit Sente x
  2. Jeanique:
    Wauw heel gaaf! Enjoy xx
  3. Oma:
    16 februari 2018
    Lieverd we hébben genoten van de verhalen die je geschreven hebt.wat een bezonder avontuur 😂én nu verder met je vriendin. Een auto en kijk goed uit met het verkeer. Een kaarsje branden doe ik voor jullie. Geniet ervan knuffel van ons 💋💋
  4. Mama:
    16 februari 2018
    Heerlijk...ik geniet van je blog, je beschrijft het zó beeldend!! ik zie het gewoon voor me!!
    luf joe sweetie! xx
  5. Ilse:
    16 februari 2018
    Geweldig! Was wel benieuwd hoe die kangaroe ballen eruit zagen....?😜🤣💋
  6. Abigail:
    Een Filipijnse van 30? Ik ben toch niet vervangen he!😜 Have fun Sanne😘
  7. Patricia:
    16 februari 2018
    Wat schrijf je leuk, alsof ik er zelf ben! Geniet samen en wees voorzichtig!! xx
  8. Mariska:
    17 februari 2018
    Wauww wat gaaf en wat een prachtige foto's! Geniet van dit mooie avontuur x
  9. Erica:
    18 februari 2018
    Super Sanne, je maakt dat ik nieuwsgierig ben met je verslag!
  10. Johan Dobbelaere:
    18 februari 2018
    Prachtig geschreven ik kijk al uit naar de volgende blog
  11. Ferdy:
    18 februari 2018
    Kan niet wachten op de rest van je blog!
    Have fun!
    Kuss........
  12. Gerwine:
    23 februari 2018
    Ah sweety, je schrijft geweldig, alsof ik er zelf bij ben... inderdaad, die kangoeroe ballen 😂😂 heel bijzonder 😂😂! Geniet ervan! Dikke kus!