Brisbane, Noosa en kamperen bij locals

19 maart 2018 - Brisbane, Australië

Joe! Het is weer even geleden, tijd voor een update!

Tijdens onze laatste autorit begon het te regenen in de auto, en dus trokken we door naar Brisbane om te schuilen.
Daar verbleven we in HQ City Backpackers: een heerlijk hostel met zwembad, bar en uitzicht op de skyline van Brisbane. Wat een luxe! We bleven twee dagen om even fijn op te laden. ‘s Avonds was er live muziek en Lisa nam ‘s nachts een dipje in het zwembad. We werden op 1 van de dagen naar buiten gejaagd door het brandalarm, waardoor we ook meteen iedereen in het hostel leerden kennen. Gelukkig bleek het een oefening en we konden met een gerust hart en als twee verzopen katjes weer terug naar binnen.

Een echte must-do in Brisbane bleek Eat Street Northshore. We hadden die dag al even door het centrum geslenterd en het museum bekeken (ook leuk trouwens), en hadden nog geen plannen voor het avondeten. Onze kamergenoten, een Zweedse, Nederlandse en Britse, nodigden ons uit om mee te gaan eten. Toen we op de ferry stapten hadden we nog geen idee van het fantastische eet-festijn dat we zouden gaan meemaken! We voeren over de Brisbane River en keken naar de vele bruggen die voorbij kwamen. De mooiste vind ik de Story Bridge, die altijd fel verlicht is met een kleur (dit keer paars). Boven onze ferry vlogen reusachtige vleermuizen heen en weer. De vleermuizensoort die voorkomt in Brisbane is de Fruit Bat, ook wel Flying Fox genoemd, en het zijn de grootste ter wereld. Ze wegen ongeveer 2 kilo! Heel bijzonder om te zien! Stiekem was ik wel blij dat ze zo hoog vlogen.

Bij aankomst op Eat Street keek ik om me heen met open mond, en dat was niet alleen omdat ik honger had. Een enorm terrein was verlicht met honderden lampjes en kleurtjes. Denk aan een “gemiddeld Amerikaans huis met Kerstmis” meets “alle kermisattracties in Tilburg”. Aan weerszijden stonden talloze kraampjes (180 in totaal) en er was zelfs een openlucht bioscoop. Deze zijn ingebouwd in grote containers en het is allemaal omringd door de rivier, waardoor het een heel toffe urban uitstraling heeft. Je kunt er kiezen uit allerlei keukens: Afrikaans, Italiaans, Spaans, Aziatisch, Hongaars,Mexicaans, Indiaas, Amerikaans, Nederlands (poffertjes!), Belgisch, Grieks, Duits, Zweeds en ze hadden zelfs dog-meals voor de trouwe viervoeters. We bekeken eerst uitvoerig alle kraampjes voor we een keuze maakten: alles zag er zo lekker uit en een maag is maar zo klein!
We aten vervolgens allemaal veel te veel, en rolden met dikke buiken en onze broeksknopen los de taxi weer in. Als een foodie kan ik maar één ding zeggen: fantastische avond en een must do als je naar Brisbane gaat!

Noosa hebben we eigenlijk voornamelijk gezien in het voorbijgaan: het was regenachtig in het stadje aan het strand en we bleven daardoor niet te lang. Van Noosa reden we over heuvelachtige weggetjes, door glooiend landschap en langs kleine boerderijtjes naar Rainbow Beach. Een mooie route en fijn alternatief ten opzichte van de snelweg. Rond 17:00 uur kwamen we langs een boerderij met een bordje “Local Brewery, home-made beers” en besloten te gaan kijken. Het bleek een schattig boerderijtje te zijn met een binnentuin en eigen cafè dat werd gerund door een gepensioneerd stel. De boerderij werd omringd door geweldige groene tuinen met fruitboompjes vol passievruchten en struiken met kleurrijke bloemen. Dit stel had het goed voor elkaar. Ik proefde er een heel lekker fruitig biertje van de tap, en Lisa vroeg de vrouw of zij van een camping in de buurt wist. De lieve dame dacht even na en stelde toen voor dat we op hun land zouden kamperen. Wij zeiden natuurlijk meteen volmondig ja! We hebben daar een leuke avond gehad, en het was zo gaaf om tussen de fruitboompjes en met een mooie zonsondergang op hun land te mogen staan. Lucky us! Juist het kamperen op bijzondere plekken en het ontmoeten van lieve bijzondere mensen maakt deze reis zo onvergetelijk. Het geeft een kijkje in andermans huis en andermans leven, en met de gastvrijheid waarmee ze ons ontvangen hoop ik ooit ook iemand blij te mogen maken.

Next up: Hervey Bay, Whitsundays en Fraser!

Cheers en tot snel,
Sanne

1. Jory:
    19 maart 2018
    Heerlijk te lezen hoe je geniet!
  2. Ilse:
    💋😘
  3. Anja tante van Robin:
    19 maart 2018
    We zijn blij dat we weer iets vernemen van je en dat je het goed maakt terug mooi en leuke dingen gezien en meegemaakt geniet nog verder en voorzichtig hè